Arttırılmış Gerçeklik ile Yeni Ufuklara

08.02.2018 / Emir Bora Turan

Arttırılmış Gerçeklik yani AR, gerçek dünya ile sanal dünyanın bir araya geldiği, yazılımlar yardımı ile görsel ve duyusal algılarımıza hitap eden bir ortam olarak tanımlanabilir. Arttırılmış Gerçeklik sayesinde bulunduğunuz ortamda dinamik olarak oluşturulan objeler, ses ve video gibi multimedya ortamları ile desteklenerek hayatımıza kolaylık sağlamaktadır. Özellikle gelecekte bu teknolojinin kullanılması ile birlikte birçok sektörde yenilikler ve atılımlar göreceğimiz şüphesiz.

Neden AR?

İçinde bulunduğumuz dünyayı üç boyutlu olarak yaşıyoruz. Ancak buna karşılık kullandığımız veriler iki boyutlu ortamlarda (monitörlerde) ve kağıt üzerinde sınırlı kalıyor. Bu iki dünyanın birleşimindeki sorunlar nedeniyle karar verme yeteneğimiz kısıtlanıyor. Bu sorunları aşabilmek için aslen askeri teknolojiler için üretilen Head Up Display (HUD) teknolojisi kullanılmaktadır.

HUD teknolojisi özellikle Savaş Uçaklarının kokpitlerinde dış ortama ait farklı verileri görüntüleyen bir teknolojidir. Pilota yardımcı olabilmek için hız, yükseklik, radar vb… bilgileri sunan bu teknolojiden yola çıkılarak akıllı telefonlara indirgenen AR teknolojisi son kullanıcılara da ulaşma bakımından büyük önem taşımaktadır.

Gerçek Hayattan Bir Örnek

Üretim endüstrisi düşünüldüğünde bir makinenin arızalanması birçok sorunu beraberinde getirir. Ürünü satın alacak müşterinin kararından vazgeçmesine, tedarik zincirinde yaşanacak sorunlardan, satış / pazarlama ekibine kadar geniş bir yelpazeye etki edebilir. Bu sorunları engelleyebilmek için üretim yapan endüstrilerde IoT ile sensörlerden birçok cihaz verisi toplanmaktadır. Big Data kavramının hayatımıza getirdiği Predictive / Prescriptive analiz ile birlikte kamyonet, iş makinesi, servis araçları, imalat ve üretim makineleri gibi birçok aracın ne zaman arızalanacağı, nasıl müdahale edilmesi gerektiği ve gerekli müdahalelerle birlikte ne kadar zaman / maliyet tasarrufu elde edilebileceğini biliyoruz. Peki bu arızanın giderilmesi sırasında işe yeni başlayan bir teknik personel görev alırsa işini nasıl kolaylaştırırsınız? Elbette Arttırılmış Gerçeklik ile.

Microsoft Hololens veya Google Glass benzeri bir AR gözlüğü ile teknik personeliniz arıza yapması muhtemel aracın yanına giderek değiştirilmesi gereken parçaya bakıp nasıl söküleceğini, değiştirileceğini ve takılacağını adım adım görebilir. Bu sayede önceden yaşanabilecek sorunu kökten çözerek üretim bantlarındaki durmayı engelleyebilirsiniz.

Kısa bir örnek için şu videoya gözatmakta fayda var.

https://www.youtube.com/watch?v=VGtCQWROytw

Arttırılmış Gerçeklik Hangi Alanlarda Kullanılabilir?

  • Ürün Geliştirme
  • Üretim
  • Eğitim Sektörü
  • Reklam / Pazarlama Faaliyetleri
  • Tasarım
  • Lojistik
  • Satış Sonrası Hizmetler vb… birçok farklı alanda Arttırılmış Gerçeklik kullanılmaya başlandı ve şirketler kendi sektörlerinde AR ‘yi kullanmak için yarış içerisine girdiler bile.

BMW, Volkswagen, Ford, Adidas, Marshall, L’Oréal Paris, Ray-Ban ve IKEA bu alanda ilk adımları çoktan atan şirketlerin başında geliyor.

Sonuç Olarak Arttırılmış Gerçeklik Faydalı mıdır?

2020 yılında Arttırılmış Gerçeklik için yapılan yatırımların toplam tutarının 60 Milyar Dolar seviyesinde olması beklenmektedir. Bu da bize yeni nesil müşteri etkileşimi, üretim, eğitim vb… alanlarda birçok yenilik yapabilme imkanı sunuyor. Özellikle şirketlerin kendi sektörlerinde AR ‘ı etkin olarak kullanabilmeleri fark yaratmaları, maliyetlerini azaltma, hataların azalması, verimliliğin artması gibi noktalarda fayda sağlayacaktır.

Sonuç olarak AR şirketler için faydalı olabilecek bir teknolojidir ve bu teknolojiyi kullanırken müşteriler, ürün özellikleri ve değer zinciri üzerindeki etkileri gözönüne alınarak karar verilmesi gerekmektedir.

 

Yazan: Erkan HACIOĞLU (Eczacıbaşı Bilişim)