Akıllı Kilitler O Kadar da Akıllı Değil

19.04.2018 / Emir Bora Turan

Daha fazla özellik, Daha fazla problem!

Bugün, internete bağlı Akıllı Ev Sistemlerinin baş ağrısı yarattığı dijital bir çağda yaşıyoruz.

Geçen aylarda yaklaşık binlerce internet bağlantılı akıllı kilit yanlış bir yazılım güncellemesi nedeniyle işlev göremez hale geldi.

Colorado merkezli LockState şirketi tarafından üretilen, uzaktan erişilebilir akıllı kilit

Lockstate 6000i ‘nin tuş takımı tamamen devre dışı kaldı. Kullanıcılar yaşadıkları sorun hakkında şikayetlerini Twitter ‘da dahil olmak üzere bir çok Sosyal Medya platformundan paylaştı.

Lockstate ‘in RemoteLock6i (6000i) modeli evinizdeki Wi-Fi ağına bağlanan, uzaktan kontrol edilip izlenebilen aynı zamanda da yazılım güncellemesini internet üzerinden kendisi yapabilen bir akıllı kilit.

Lockstate aynı zamanda Airbnb ile partnerlik yaparak Airbnb ev sahiplerine özel bir hizmet sunuyor. Ev sahiplerinin fiziksel anahtarlarını misafirler ile paylaşmaya gerek kalmadan özel bir kod ile eve girmelerine olanak tanıyan bir özellik de sunuyor.

Ancak, problemden etkilenen birçok Airbnb müşterisi kapıların kilidini açmak için akıllı kilit cihazlarındaki dahili tuş takımını dahi kullanamadı.

Şirkete göre sorun, Wi-Fi özellikli akıllı kilit ürün yelpazesinin hatalı bir OTA (Over-the-air) yazılımı güncellemesi alması nedeniyle kilitlerde “ölümcül bir hata” meydana gelmesinin ardından çalışamaz hale geldi. Yapılan detaylı incelemede hatanın, ürün yazılımı güncellemesinin 7000i model akıllı kilitler için tasarlandığı ancak bunun yerine yanlışlıkla 6000i ürününe gönderildiği için meydana geldiği tespit edildi.

İşin daha da kötüsü, bu akıllı kilitler artık şirketin web sunucularına yeniden bağlanamadığı için uzaktan bir düzeltme yapmak da “imkansız” hale geldi.

LockState CEO’su Nolan Mondrow, etkilenen müşterilere gönderilen bir e-postada, “Akıllı kilidiniz, ölümcül bir hataya uğrayan ve çalışamaz duruma gelen küçük bir kilit kümesi arasındadır. Kilidinize gönderilen bir yazılım güncellemesiyle kilidinizin web servisimize yeniden bağlanması imkansız hale gelmiştir.” dedi.

LockState, sorundan etkilenen müşteri sayısının yaklaşık 500 kişi olduğuna inanıyor. Bu sorunu çözebilmek için ise geriye sadece 2 seçenek kalıyor.

  1. Kullanıcılar kilidin arka kapağını sökerek üreticiye gönderebilir. Bu sayede üretici firma yazılımı manuel olarak güncelleyip kullanıcılara geri gönderir ki bu ortalama 5-7 iş günü süren bir süreç haline gelecektir.
  2. Alternatif olarak, kullanıcılar yedek bir kilit talep edebilirler. Yedek kilidin gelmesi, hatalı olanın gönderilip onarıldıktan sonra kullanıcıya geri gönderilmesi sağlanabilir ki bu da gönderi süreleri düşünüldüğünde ortalama 14-18 gün süren bir süreci kapsayacaktır.

Son olarak Şirket, bu sorundan etkilenen müşterilere kilitler için tüm nakliye masraflarını karşılayacağını ve tüm uyumlu akıllı ev cihazlarının uzaktan tam kontrolüne izin veren abonelik tabanlı bir hizmet olan LockState Connect Portalı için bir yıl ücretsiz hizmet sunacağını belirtti.

Dijital bir çağda, akıllı cihazlarla etkileşim halinde yaşıyoruz. Dışarıdan akıllı cihazlara yönelik gelebilecek güvenlik tehditlerinin yanında cihaz üreticileri tarafından da yapılabilecek hatalar nedeniyle hayatımızın (bazen) durma noktasına gelebileceğini görüyoruz.

Bundan kısa bir süre öncesine kadar akıllı cihazlar olmadan da yaşıyorduk. Ancak hayatımıza kazandırdıkları kolaylık, esneklik ve faydalar sebebiyle bundan sonraki dönemde her yerde karşımıza çıkacakları kesin. Asıl soru ise şu : “ Akıllı Cihazlar Güzel Peki Ya Güvenlik ?

Yazan: Erkan HACIOĞLU (Eczacıbaşı Bilişim)